انجام جرم گیری آبگرمکن و رفع رسوبات جمع شده در داخل لوله مبدل گرما باعث حفظ عملکرد درست آبگرمکن دیواری و تنظیم مقدار انتقال حرارت به آب می‌شود. به همین دلیل باید در دوره‌های زمانی مشخص به روش جرمگیری آبگرمکن دیواری در منزل بپردازید تا قبل از گرفتگی و کاهش قطر لوله و به فکر افتادن اساسی تعمیر آبگرمکن مشکلی در کارکرد دستگاه رخ ندهد.

 در این صفحه از خدمات آنلاین استاده قصد داریم که به بررسی نحوه جرم گیری آبگرمکن دیواری و همچنین جرم ‌گیری آبگرمکن بوتان پرداخته و نکات ایمنی لازمه برای انجام جرم گیری را بیان کنیم.

جرم گیری آبگرمکن دیواری

جرم گیری آبگرمکن دیواری

جرم گیری آبگرمکن دیواری باید سالیانه یکبار انجام شود تا دستگاه بتواند قادر به تولید گرما و انجام عملکرد درست خود شود. در واقع اگر رسوبات و گرفتگی‌های داخل لوله آبگرمکن بیش از حد شود، دستگاه گرمای لازمه را برای افزایش حرارت آب ایجاد خواهد کرد، اما چون بیشتر حرارت به رسوب‌های داخل لوله منتقل می‌شود، در این صورت هم شاهد سروصدا از دستگاه خواهید بود و هم مهم‌تر این که با اتلاف انرژی گرمایی، شاهد کمبود آب گرم خواهید بود.

البته با توجه به مناطق مختلف شهری و کیفیت آب ناحیه، انجام جرم گیری کاملا متفاوت می‌باشد. چرا که اگر نسبت مواد معدنی و املاح آب مصرفی بیش از حد باشد، مطمئناً علاوه بر خسارات احتمالی و معیوب شدن قطعات دستگاه، عمل جرم گیری آبگرمکن‌‌های دیواری باید در زمان‌های کوتاه‌تری صورت بگیرد.

آموزش تصویری جرم گیری آبگرمکن دیواری

آموزش تصویری جرم گیری آبگرمکن دیواری

از طریق آشنایی و آگاهی از نحوه و آموزش تصویری جرم گیری آبگرمکن دیواری می‌توانید خودتان در منزل امر رسوب‌زدایی را انجام داده و مشکل رخ داده را برطرف نمایید. برای این کار تنها کافی است که با استفاده از مواد تمیزکننده‌های بی‌خطر چون جوهر نمک رقیق، سرکه سفید رسوبات جمع شده در لوله‌های آبگرمکن را پاک کنید.

در ادامه این عنوان با بیان نکات و جزئیات لازمه به آموزش تصویری جرمگیری آبگرمکن دیواری می‌پردازیم تا بتوانید بدون صرف هزینه‌های اضافی بابت سرویس‌های جرم‌گیری، خودتان مشکل دستگاه را برطرف نمایید. البته قابل ذکر است که در هنگام انجام کار، حتما نکات ایمنی و موارد احتیاطی را مدنظر قرار دهید. همچنین در هنگام استفاده از اسیدهای رسوب‌زدای آبگرمکن مراقب باشید که بخار سمی مواد شوینده، مشکلات تنفسی را موجب نشود.

آموزش تصویری جرم گیری آبگرمکن دیواری:

  1. در ابتدا شیر ورودی آب به آبگرمکن و شیر گاز را ببندید.
  2. بعد از سرد شدن بخش‌های آبگرمکن، قاب رویی آبگرمکن را باز کرده و مهره‌های لوله آب گرم و سرد را جدا کنید.
  3. قطعه رگلاتور (Purge Valves) آبگرمکن و دودکش را باز کنید.
  4. در آخر نیز پیچ‌های آبگرمکن را باز و دستگاه را به سمت بالا فشار داده تا از دیوار جدا شود.
  5. با استفاده از پمپ لجن‌کش هر یک از لوله‌های آبگرمکن را تمیز کنید.
  6. سپس از طریق شلنگ‌های بلند با طول ۱ متر در داخل لوله‌های آب سرد و گرم دستگاه، آب را به شدت با فشار بالا و به صورت عمودی نگه دارید تا تمام رسوبات خارج شوند.
  7. پس از پایان کار، بر طبق مراحل گفته شده اتصالات آبگرمکن را به دستگاه وصل کنید.

معمولا استفاده از سرکه سفید برای رسوب‌زدایی دستگاه، بهترین روش جرم گیری می‌باشد. چرا که خطرات احتمالی مواد اسیدی را ندارد و مخصوصاً این که در دسترس‌ترین ماده تمیزکننده‌ برای جرم گیری آبگرمکن دیواری در منزل می‌باشد.

جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه

جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه

اگر درصدد استفاده از مواد اسیدی برای انجام جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه هستید و میخواهید خودتان سرویس پکیج دیواری را انجام دهید، توجه داشته باشید که به دلیل خطرات احتمالی که در زمان استفاده و واکنش شیمیایی رخ خواهد داد، باید از لوازم ایمنی خاصی استفاده کنید.

در واقع در روش جرم گیری آبگرمکن دیواری در منزل با اسید کلریدریک مراقب باشید که این اسید در لحظه اول ورود به لوله آبگرمکن، واکنش شیمیایی پاششی شدیدی را ایجاد خواهد کرد. لذا برای جلوگیری از ریزش اسید و بروز خسارات محتمل ناشی از این امر، به محض ورود اسید به لوله ظرفی تهیه کنید، کف ظرف را بر روی لوله قرار دهید تا اسید داخل لوله قرار گیرد و رسوبات از بین برود.

از این رو نکته مهمی که باید برای جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه در نظر گرفت، رعایت نکات ایمنی در زمان انجام مراحل کار می‌باشد. در واقع چون انجام این کار نیاز به باز و جدا کردن دستگاه می‌باشد، نصب مجدد آبگرمکن دیواری نیز به مهارت و تخصص لازمه نیاز دارد. از این رو بهتر است که رسوب‌زدایی آبگرمکن را به سرویس کاران مجرب و متخصص استاده بسپارید و از انجام شخصی این عمل و جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه جلوگیری کنید.

زمان جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان

به خاطر داشته باشید که با انجام سرویس‌های دوره ای و اصولی میتوان به راحتی از رسوب بیش از حد لوله های آبگرمکن دیواری بوتان جلوگیری کرد.

بدون شک برایتان پیش‌آمده که نگاهی به داخل یک کتری آب جوش انداخته باشید و حضور حجم عظیمی از رسوب تعجب شما را برانگیخته باشد. در آبگرمکن بوتان و لوله‌های آن نیز، شرایطی همچون کتری حکم‌فرماست. جمع شدن تدریجی رسوب در لوله‌های آبگرمکن بوتان به‌مرور زمان سبب:

  • کیپ شدن لوله‌ها می‌شود که از کم شدن قطر تدریجی نشأت می‌گیرد.
  • به‌مرور زمان میزان حرارت منتقل‌شده از شعله به آب، کاهش پیدا می‌کند.

می‌شود. البته گاهی میزان رسوب جمع شده در لوله‌ها به حدی زیاد است که جرم ‌گیری آبگرمکن بوتان مشکلی را برای شما حل نمی‌کند. در این صورت شما مجبور خواهید شد که آن قسمت از لوله را که رسوب در آن جمع شده است، برش دهید و پس از پاک‌سازی مجدداً جوش دهید. در صورت جوش زدن مجدد نیز عواقب زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • وارد شدن آسیب شدیدی به آبگرمکن بوتان
  • عموماً افراد از کمبود آب گرم شکایت می‌کنند.
  • شنیدن صداهای بسیار (به علت گرم شدن رسوب درون لوله‌ها)
  • آبگرمکن بوتان قدرت کافی برای گرم کردن آب را نخواهد داشت.
  • بالا رفتن مصرف انرژی توسط آبگرمکن و درنتیجه هزینه‌های بیشتر

اگر قصد دارید با طریقه جرم ‌گیری آبگرمکن بوتان آشنا شوید، لازم است بدانید که عموماً لوله‌های آب گرم به علت بالا بودن دمای آبی که در آن‌ها جریان دارد، میزان رسوب بیشتری در آن‌ها نیز جمع می‌شود.

دیدن چه نشان‌هایی شما را به فکر کردن درباره جرم ‌گیری آبگرمکن بوتان سوق می‌دهد؟

  • سرد شدن آب
  • فشار پایین آب مورداستفاده

آموزش تصویری جرمگیری آبگرمکن دیواری بوتان

در ابتدا باید بگوییم که شما برای جرم‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان به:

  • قیف
  • اسیدکلریدریک یا جوهر نمک رقیق‌شده 20 درصد
  • شیلنگ پلاستیکی
  • لوله پلاستیکی به ارتفاع 1 متر
  • یک تشت بزرگ

احتیاج پیدا خواهید کرد.

برای جرم ‌گیری آبگرمکن و به‌صورت کلی زدودن رسوب درون مبدل گرمایی بوتان:

  1. گاز را قطع کنید: مرحله اول در آموزش تصویری جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان؛ قطع کردن گاز: شما باید در این مرحله از قطع بودن گاز و همچنین سرد بودن تمامی قسمت‌های آب‌گرم‌کن، اطمینان کافی پیدا کنید.
  2. آب را قطع کنید.
  3. شما به جوهر نمک رقیق 20 درصد احتیاج دارید.
  4. مرحله چهارم در آموزش تصویری جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان جدا کردن آبگرمکن از محل نصب است که با جدا کردن رگلاتور همراه می‌باشد.
  5. در ادامه مراحل جرم گیری آبگرمکن بوتان ، لازم است که آب درون آن را به‌صورت کامل تخلیه کنید.
  6. برای تخلیه آب داخل آبگرمکن نیز کافی است، یکسر آن را در محلی برای تخلیه آب قرار دهید و از طریق فوت کردن سر دیگر، اقدام به خارج کردن آب درون آبگرمکن خود کنید.
  7. در ادامه لازم است که یک شلنگ پلاستیکی را به یکسر آبگرمکن بوتان و به سر دیگر آن، یک لوله نوع PP وصل کنید. لازم به ذکر است که لوله PP باید دارای ارتفاع بهینه چیزی به اندازه 1 متر باشد. آبگرمکن بوتان را درون یک لگن بزرگ که حاوی مقدار مناسبی آب است، قرار دهید. این مسئله کمک می‌کند که درصورتی‌که سرریز شدن رسوب، آبگرمکن شما دچار تغییر رنگ نشود.
  8. اگر در زمستان مشغول جرم گیری آبگرمکن دیواری بوتان هستید، بهتر است برای سرعت دادن به کار، آب داخل لگن، گرم باشد.
  9. لوله PP را به یک قیف وصل می‌کنیم و مقداری از اسید نامبرده شده را درون این قیف می‌ریزیم تا از طریق لوله وارد آبگرمکن شود. اگر در مراحل جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان ، کف در اسید خارج‌شده از مبدل دیده‌اید، به شما تبریک میگوییم. چراکه کار حل شدن رسوب در اسید به نحو احسن انجام‌شده است.
  10. پروسه تزریق اسید به آبگرمکن دیواری را چندین بار انجام دهید تا به این وسیله، جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان به‌صورت کامل انجام شود. این پروسه تا خارج شدن اسید بدون کف از سر دیگر مبدل باید ادامه پیدا کند و تکرار شود تا بتوان گفت که جرم ‌گیری آبگرمکن بوتان به درستی انجام شده است .

مراحل آموزش جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری بوتان، بسیار آسان هستند؛ اما چیزی که کار را برای شما در آن سخت کرده، تجربه استفاده از اسید برای رسوب زایی است. چراکه در صورت آگاه نبودن از ریزه‌کاری‌ها، ممکن است آبگرمکن دچار آسیب‌های جدی گردد.

در کلیه مراحل مذکور برای آموزش جرم ‌گیری آبگرمکن بوتان لازم است ترتیب حفظ شود و همچنین  رعایت جوانب احتیاط را فراموش نکنید.

کلام آخر

با توجه به تمام نکات بیان شده در مورد نحوه جرم گیری آبگرمکن‌های دیواری، بهتر است که در صورت عدم اطلاعات کافی و یا عدم تجربه و مهارت لازمه در این امر، برای جلوگیری از مشکلات و دردسرهای احتمالی این کار، جرم ‌گیری آبگرمکن دیواری را با راهنمایی افراد مجرب و سرویس کاران متخصص این حوزه انجام دهید.

آخرین مطالب تعمیر آبگرمکن در استاده مگ