فرش شما با زغال سوخته است؟ نگران نباشید ما امروز می‌خواهیم با چند گام ساده به شما آموزش ‌دهیم که چگونه خودتان در منزل اقدام به رفو فرش سوخته کنید. ابتدا میزان سوختگی را بررسی کنید زیرا روش‌های فراوان و متفاوتی وجود دارد که با توجه به ابعاد سوختگی می‌تواند برایتان مناسب و کاربردی باشد. گرچه رفو تخصصی فرش سوخته ممکن است هزینه بالایی روی دستتان بگذارد، اما بسته به ابعاد آن به احتمال زیاد خودتان خواهید توانست، آن را ترمیم کنید. فقط کافی ست که صبر و حوصله داشته باشید و با آرامش مراحلی که در ادامه این صفحه از خدمات آنلاین “استاده” اضافه می‌کنیم را امتحان نمایید.

در صورتی که ترجیح می‌دهید رفوگری توسط قالیشویی انجام شود می‌توانید با شماره تماس قالیشویی‌های معتبر معرفی شده در استاده تماس بگیرید.

رفوگری فرش سوخته ماشینی با زغال

اگر سوختگی کم بوده و به عمق فرش نفوذ نکرده است، رفو فرش سوخته به سادگی قابل انجام خواهد بود. شاید بدانید که استفاده از شامپو فرش و یا قرار دادن یخ روی پرزها برای برگرداندن پرزها به حالت قبل یکی از روش‌‌های متداول رفو می‌باشد.

توجه داشته باشید که این عملیات را می‌توانید جهت روفوگری فرش سوخته ماشینی پیاده سازی کنید؛ بهتر است برای رفوگری فرش سوخته دستباف از قالیشویی‌های معتبری که دارای تکسین‌ها ماهر هستند استفاده کنید. می‌توانید با شماره تماس‌های موجود جهت رفوگری فرش در استاده تماس بگیرید و اقدام همین حالا اقدام کنید.

  1. اما اگر این کارها را انجام داده‌اید و همچنان سوختگی فرش مرتفع نشده است، می‌توانید با استفاده از یک قیچی باریک و تیز (مثل قیچی ابرو) با دقت کامل و تا جایی که ممکن است الیاف سوخته را جدا کنید.
  2. سپس با استفاده از یک شوینده ملایم مثل محلول مایع ظرفشویی و آب قسمت سوخته فرش را خیس نمایید.
  3. حالا با آب محل مورد نظر را کاملا بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.
  4. بعد از اتمام کار و خشک شدن محل سوختگی، کمبود پرزها قابل توجه نخواهد بود و رفو فرش سوخته انجام شده است.

هر کدام از این روش‌‌ها را که برای رفو فرش سوخته انجام دادید یادتان باشد که بعد از اتمام کار بهتر است فرش را جاروبرقی بکشید، چراکه با این کار پرزهای فرش با یکدیگر، هم سطح خواهند شد و دیگر محل سوختگی مشهود نخواهد بود.

رفو سوختگی عمیق فرش

اگر سطح وسیعی از فرش سوخته است می‌توانید در چند مرحله آن را رفو کنید. در نظر داشته باشید که این روش نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارد، بنابراین اگرکه فکر می‌کنید توانایی انجام آن را دارید به سراغ این کار بیایید.
ابتدا باید این ابزارها را در دست داشته باشید:

  • فرش کهنه
  • قیچی تیز و کوچک
  • چاقو تیز
  • چسب فرش دو رو یا چسب مایع

7 روش برای چگونه براق کردن فرش را اینجا بخوانید و بعد از انجام رفو فرش سوخته این کارها را انجام دهید.

برای رفو سوختگی عمیق فرش:

  1. ابتدا نیاز به یک فرش کهنه یا غیر قابل استفاده دارید. ترجیحا بهتر است که طرح و رنگ این فرش یا محلی که می‌خواهید با سوختگی جایگزین کنید، مشابه باشند.
  2. فرش قدیمی را به شکل مثلث یا مربع برش بزنید اما دقت کنید که این برش باید از محل سوختگی فرش بزرگ‌تر باشد. همچنین باید از محدوده ای تکه برش را انتخاب کنید که طرح و جهت مشابه محل سوختگی دارد. برای برش از یک چاقوی مناسب و تیز استفاده کنید و از پشت فرش را برش دهید. این قسمت از مرحله رفو فرش سوخته بسیار مهم است.
  3. حالا به سراغ محل سوختگی بروید و مجددا با یک چاقوی تیز لبه سوخته را با دقت و ظرافت ببرید. قسمت سوخته را جدا کنید. وصله را داخل حفره ایجاد شده قرار دهید بررسی کنید که وصله متناسب با آن قسمت فرش جهت رفو سوختگی هست یا خیر؟ اگر نیاز است لبه‌های برش را کمی مرتب کنید.
  4. برای نصب وصله در رفو فرش سوخته، می توانید از یک نوار چسب دو رو فرش یا هر چسب مناسب دیگری استفاده کنید، فقط باید تمام اطراف حفره آغشته به چسب شود. وصله را داخل حفره قرار داده و لبه‌های آن را محکم به هم فشار دهید. حواستان باشد که تا چند ساعت روی آن نقطه پا نگذارید تا چسب کاملا خشک شده و دو تکه به هم وصل شوند.
  5. اگر محل سوختگی خیلی کوچک بود به جای استفاده از فرش دیگر همچنین می‌توانید از الیاف خود فرش و از محدوده‌هایی که کمتر به چشم می‌آید، به طور مثال زیر مبل یا کمد قرار گرفته است، استفاده کنید. در این حالت محدوده فوقانی سوختگی را آغشته به چسب قوی کنید و سپس الیاف بریده شده را روی آن محدوده قرار دهید تا بخش انتهایی آنها در چسب غوطه ور شود. اجازه دهید تا خشک شود. سپس با دقت الیاف را مرتب کنید تا همه آنها با یگدیگر هم سطح گردند و اینگ.نه رفو فرش سوخته انجام خواهد شد.

چه زمانی برای رفو سوختگی فرش به قالیشویی مراجعه کنیم؟

اگر فرش کهنه یا مشابه ندارید که بخواهید آن را برش زده و  استفاده کنید، یا دقت و ظرافت این کار برایتان دشوار است، یا اگر سوختگی به حدی وسیع است که برایتان امکان پذیر نیست تا خودتان آن را رفو کنید، بهتر است از یک متخصص رفوگری در قالیشویی کمک بگیرید. در این حالت این متخصصان نیز اصولا از همان روش وصله جهت رفو فرش سوخته استفاده می‌کنند.

اما با توجه به مهارت بالا و همچنین دفعات زیادی که این کار را انجام داده‌اند، می‌توانند با تبحر بیشتری جهت رفو فرش سوخته اقدام کنند. اگر رفو کننده حرفه‌ای باشد در بیشتر موارد پس از رفو تشخیص محل سوختگی برای افراد چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. اما باز هم بسته به نوع سوختگی ممکن است، در مواردی همچنان نشانه‌های کمی از سوختگی باقی بماند و یا بعد از رفو فرش خیلی نازک شده و آسیب آن قسمت به طور کامل برطرف نشود.

طبقه بندی شده در

با برچسب در