گل یشم یک گیاه مناسب برای نگهداری در محیط منزل و آپارتمان است زیرا این گیاه امکان رشد در این فضا را دارد. روش نگهداری از گل یشم بسیار ساده است و شما می‌توانید با نکاتی که در ادامه بررسی شده‌اند به خوبی از این گیاه مراقبت کنید. این گیاه یک درختچه مینیاتوری با برگ‌هایی زیبا و سبز رنگ است. همانطور که گفته شد به دلیل نگهداری ساده و سازگاری با فضای خانه گل یشم به یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار تبدیل شده است. همچنین این گیاه انواع متفاوتی دارد. در ادامه روش نگهداری و نکات لازم برای مراقبت از گل یشم موجود است.

روش نگهداری از گل یشم

نگهداری و مراقبت از این گیاه بسیار ساده است و شما با توجه به مواردی که در ادامه ذکر شده‌اند می‌توانید گیاهی سبز و سالم را در منزل نگهداری کنید.

آب

آبیاری گل یشم یکی از موارد مهم در نگهداری از این گیاه به شمار می‌رود. این گیاه به آب کمی نیاز دارد و بهترین زمان آبیاری آن زمانی است که در فاصله میان دو آبیاری، سه الی چهار سانتی متری سطح خاک به طور کامل خشک شده باشد.

البته لازم به ذکر است که برخی از گونه‌های گل یشم یه نمک موجود در آب حساس هستند و در صورت مشاهده حساسیت بهتر است از آب جوشیده خنک استفاده کنید.

هنگام آبیاری میزان آب مورد نیاز گیاه را بررسی کنید زیرا وجود آب بیش از نیاز در گلدان سبب پوسیدگی ریشه می‌شود. به همین دلیل وقت آب دادن به گل یشم از زهوش کف گلدان اطمینان حاصل کنید.

روش نگهداری از گل یشم

دما

این گل به هیچ عنوان نباید در محیط سرد قرار گرفته شود زیرا به سرما حساس است و سرما باعث از بین رفتن این گیاه خواهد شد. این گیاه بومی مناطق گرمسیری است و دمای ۲۱ تا ۳۴ درجه سانتی گراد بهترین دما برای نگهداری و مراقبت از آن است. (معرفی 15 تا گل آپارتمانی مقاوم به سرما و گرما)

نور

همانطور که می‌دانید نور کافی جزو مهم‌ترین عوامل برای رشد و نگهداری گیاهان از جمله گل یشم است. اگر نور غیرمستقیم و به میزان کافی باشد این گیاه می‌تواند به خوبی رشد کند و همچنین نور مستقیم و نور بعدازظهر ممکن است برای این گیاه مضر باشد.

این گل به نور زیادی احتیاج ندارد به همین دلیل شما می‌توانید آن را در هر قیمت از مکانی که دوست دارید قرار دهید.

خاک

خاک حاصلخیز و سبک به همراه زهکشی مناسب از ملزومات این گیاه برای رشد و ادامه زندگی است. خیلی از ویژگی‌های این گیاه به کاکتوس شبیه است اما باید توجه داشته باشید که خاکی که برای کاکتوس استفاده می‌شود برای این گیاه به تنهایی مناسب نیست. خاک مناسب گل یشم خاکی از ترکیب خاک لومی، ماسه، رس و خاکبرگ است.

کود

اگر به دنبال رشد بهار گل یشم هستید پیشنهاد ما به شما این است که در بهار و تابستان کوددهی را انجام دهید. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا کاکتوس و ساکولنت برای این گیاه مناسب است که می‌توانید هر دو هفته یک بار از آن‌ها استفاده کنید.

هرس

اگر ظاهر گل برای شما اهمیت دارد با هرس کردن آن به این مورد کمک خواهید کرد. برای متراکم شدن شاخ و برگ‌ها باید در اواخر زمستان الی اوایل بهار، شاخ و برگ‌های آسیب دیده را هرس کنید و سپس با سرزنی برخی از آن شاخه‌ها مسبب این کار شوید.

زمان تعویض گلدان

تعویض گلدان برای این گیاه به طور سالانه انجام نمی‌شود زیرا رشد کند گیاه مسبب این امر است. زمانی که گل یشم جوان است هر 24 الی 36 ماه یک بار و هنگامی که بالغ شد هر پنج سال یک بار این کار را انجام دهید و گلدان را با یک گلدان بزرگتر عوض کنید. پس از تعویض لازم است تا هفت روز این گل را بیشتر آبیاری کنید.

نکته حائز اهمیت این است که پس از تعویض گلدان تا یک ماه گیاه را کوددهی نکنید.

برخی مشکلات گیاه یشم به همراه علت

مشکلات گیاه یشم

زرد شدن برگ‌های گل یشم

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد آبیاری این گیاه باید به میزان کافی انجام شود و آب دادن بیش از حد به آن سبب بروز این مشکل خواهد شد. البته نرسیدن نور ب میزان کافی، خاک ضعیف و همچنین حمله آفات نیز ممکن است علت بروز این مشکل باشند.

کم پشت شدن و برگ‌های گل یشم

اگر نور به میزان کافی به گل یشم نرسد ممکن است با مشکل کم پشت برگ این گیاه مواجه شوید زیرا انرژی لازم برای رشد و تکثیر برگ وجود نخواهد داشت.

برای اینکه با راز نگهداری گل‌های آپارتمانی آشنا شوید، روی لینک کلیک کنید.

قرمز شدن برگ‌های گیاه یشم

نورغیر مستقیم از ملزومات رشد و نگهداری این گیاه به شمار می‌رود و زمانی که گل در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد با این مشکل روبه‌رو خواهد شد.

ریختن برگ‌های گل یشم

البته باید توجه داشته باشید که ریختن برگ گل یشم تا چه حد است زیرا هر برگ پس از طول عمر عادی می‌ریزد ولی اگر ریزش غیرمنطقی و بیش از حد بود علت سرما و آبیاری نادرست و با میزان نامناسب است.

چروک شدن برگ‌های گل یشم

نبود تهویه هوای مناسب، گرم بودن محیط و همچنین کمبود آب دلیل بروز این مشکل هستند.

قهوه‌ای شدن ساقه گل

آبیاری نامناسب و بیش از حد و همچنین بیماری‌های قارچی مسبب پیدایش این مشکل هستند. در این وضعیت باید خاک گلدان را تعویض کنید و همچنین زهکش را درست کنید.

طبقه بندی شده در